درباره پشتیبانی و نگهدار شبکه چه می‌دانید؟

پشتیبانی و نگهدار شبکه

مقدمه

شاید اگر تنها به دو دهه قبل برگردیم در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها از طریق برگه‌های کاغذی انجام می‌گرفت. اما امروزه با گسترش زیرساخت‌های اینترنت در کشور، تقریبا تمام شرکت‌های خصوصی، دولتی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف،‌ بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، هتل‌ها، کارخانه‌ها و … از ظرفیت کامپیوتر و اینترنت برای اداره امور خود استفاده می‌کنند.در این بین بسیاری از این مجموعه‌ها سیستم‌های خود را برمبنای یک شبکه واحد اداره می‌کنند. اینجا است که مفهومی به نام پشتیبانی و نگهدار شبکه مطرح می‌شود و نیازی اساسی به حضور چنین پشیبانی برای رصد فعالیت سازمان‌ها به منظور صحت عمکلرد سیستم‌های تحت شبکه آنها احساس می‌گردد. در ادامه بیشتر در خصوص مفهوم نگهداری شبکه بحث خواهیم کرد.

ایجاد شبکه در شرکت‌ها و سازمان‌ها 

مقدمه‌ای درباره پشتیبانی و نگهدار شبکه

در خصوص لزوم استفاده از این ساختار برای اداره فعالیت‌های سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها هیچ شکی وجود ندارد. به طور کلی نیز شرکت‌ها به دو روش کار پشتیبانی و نگهداری شبکه خود را انجام می‌دهند. تعدادی از آنها با استخدام یک یا چند نیروی کار متخصص و ماهر در این زمینه مدیریت شبکه خود را در دست می‌گیرند و گروه دیگری از شرکت‌ها فعالیت‌های پشتیبانی شبکه خود را به سایر شرکت‌های تخصصی فعال در این زمینه واگذار می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند و شرکت‌ها با توجه به زیرساخت‌ها و نیازهایشان در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند.

واقعیت این است که اگر یک شرکت یا سازمان را به عنوان یک انسان در نظر بگیریم، شبکه‌ کامیپوتری این سازمان، همان ستون فقرات آن است که در صورتی که کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد آن به وجود بیاید، مجموعه سازمان دچار اختلال جدی می‌شود و عملکردها متوقف می‌گردد. یک شبکه در یک سازمان پل ارتباطی تمامی اعضای حاضر در سازمان است و برای برقراری ارتباط کارآمد و صحیح بین این افراد باید از صحت عملکرد شبکه اطمینان حاصل کنید.

پشتیبانی و نگهدار شبکه 

در صورت بروز هرگونه اختلالی در عملکرد هر یک از اجزای شبکه سازمان‌ها نقش پشتیبانی و نگهدار شبکه آغاز می‌شود و با بررسی‌های لازم فنی، ضمن تشخیص مشکلات موجود به برطرف نمودن آن پرداخته می‌شود. در واقع کار پشتیبانی شبکه یک نقش بسیار حیاتی است. البته مسئولان بخش نگهداری شبکه به صورت دائمی تمام شبکه را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند و اولویت اول کاری آنها باید جلوگیری از وقوع هرگونه مشکلی در شبکه باشد.

به چه کسی پشتیبان یا نگهدار شبکه گفته می‌شود؟

به طور کلی تا اینجا مشخص شد که کار پشتیبانی و نگهدار شبکه یک مجموعه فرآیند است که برای حفظ سلامت کارکرد، امنیت و دقت عملکرد یک شبکه در سازمان‌ها و شرکت‌ها صورت می‌پذیرد. پشتیبان شبکه نیز دقیقا همان فرد یا افرادی هستند که مجموعه اقدامات ذکر شده برای نگهداری شبکه را انجام می‌دهند.

سازمان‌ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که مسئله پایداری و امنیت شبکه آنها اهمیت بسیار بالایی دارد. به ویژه سازمان‌هایی که اطلاعات هویتی و خصوصی مردم و مشتریان‌شان را در اختیار دارند. مسئولیت این افراد در تأمین امینت زیرساختی شبکه کامپیوتری‌شان بسیار مهم‌تر از سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها است. لذا باید ضمن جدی گرفتن این مسئله با بررسی‌های دقیق بهترین و متخصص‌ترین افراد و شرکت‌های پیمانکار را برای نگهداری و پشتیبانی شبکه‌شان انتخاب کنند.

چرا باید پشتیبانی و نگهدار شبکه شرکت خود را به شرکت‌های تخصصی بسپارید؟

اهمیت مسئله پشتیبانی و نگهداری شبکه تا اینجای کار کاملا مشخص و روشن شده‌است. حال باید به این سوال پاسخ داد که بهتر است برای پشتیبانی شبکه در یک سازمان یا شرکت باید یک واحد انفورماتیک داخل خود شرکت ایجاد نمود یا با عقد قرارداد همکاری با شرکت‌های تخصصی فعال در این زمینه کارها را پیش برد؟

اگر شرکت یا سازمان کوچکی دارید، قطعا اولین و بهترین پیشنهاد به شما سپردن کار پشتیبانی شبکه خود به شرکت‌های تخصصی است. اما اگر شرکت‌ یا سازمان شما یک مجموعه معظم و بزرگ است می‌توانید از هر دو گزینه استفاده کنید. اما باید دو نکته را در نظر داشته باشد؛ اول آنکه پیدا کردن نیروهای متخصص، باتجربه و کاربلد برای پشتیبانی از شبکه کار چندان راحتی نیست و باید زمان زیادی برای این منظور صرف کنید. نکته دوم آن است که هزینه‌های بسیار زیادی باید برای ایجاد زیرساخت‌های نگهداری از شبکه خود در سازمان‌تان ایجاد کنید تا بتوانید از نیروهای استخدام‌شده در آن بخش‌ها استفاده کنید.

 نیروی متخصص در زمینه پشتیبانی و نگهدار شبکه 

در حالی که در صورت عقد قرارداد با شرکت‌های متخصص فعال در این زمینه، می‌توانید هر دو این چالش‌ها را پشت سر بگذارید. به این مفهوم که این شرکت‌ها هر کدام دارای چندین نیروی متخصص و باتجربه در زمینه پشتیبانی شبکه هستند و همچنین زیرساخت‌های لازم برای این کار را در شرکت خود کاملا در اختیار دارند. بنابراین منطقی‌تر به نظر می‌رسد که فرآیند پشتیبانی شبکه شرکت یا سازمان خود را به این شرکت‌های تخصصی ارائه‌دهنده خدمات نگهداری شبکه بسپارید.

زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی و نگهدار شبکه 

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه چه کارهایی انجام می‌دهند؟

به طور کلی فعالیت‌های این شرکت‌ها در چند دسته اساسی تقسیم‌بندی می‌گردد که عبارتند از:

1- پشتیبانی نرم‌افزار و سیستم عامل: مهم‌ترین اقدامات شرکت‌ها در این زمینه شناسایی نقاط ضعف در عملکرد سیستم‌عامل‌ها است. به این ترتیب پس از شناسایی عیوب سیستم‌عامل‌ها به برطرف کردن آنها می‌پردازند و کارآمدی عملکرد نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل‌ها را ارتقا می‌دهند. همچنین هرگونه تنظیمات و تغییراتی در این زمینه لازم باشد، توسط شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.

2- پشتیبانی کامپیوتر و سخت‌افزار: در این بخش نیز ضمن عیب‌یابی قسمت‌های سخت‌افزاری سیستم‌ها به برطرف کردن آن اقدام می‌کنند و پیکربندی لازم برای آنها را به طور کامل انجام می‌دهند.

3- پشتیبانی شبکه اکتیو و پسیو: این دسته از خدمات شامل رصد کردن لحظه‌ای تمام بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک شرکت یا سازمان است و به این ترتیب مدیریت تمامی اجزای شبکه را بر عهده خواهند داشت.

4- پشتیبانی اینترنت و وب: این دسته از خدمات بیشتر ناظر به فعالیت‌های شرکت بر بستر اینترنت است که یک عامل مهم برای پشتیبانی و نگهدار شبکه می‌باشد. به این صورت که فعالیت‌های اینترنتی درون سازمانی یا برون‌سازمانی را به صورت کامل پایش و پشتیبانی می‌کنند و زیرساخت‌های اینترنتی آنها را ارتقا می‌دهند.

خدمات ما :

مقالات مرتبط :

اینستاگرام شرکت مهندسی ره پویان شبکه صدر

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =