شناخت کنترل پروژه به همراه مراحل آن

معنی کنترل پروژه

کنترل پروژه دارای معانی مختلفی است که در صنایع بیشتر شناخته می‌شود و به تنهایی به عنوان مهارت خاصی شناخته نمی‌شود ولی یکی از آسان‌ترین تعاریف بین تعاریف مختلفی که می‌توان ارائه داد را در ادامه بیان می‌کنیم:

این تعریف را این گونه می‌توان ذکر کرد که شامل مجموعه‌ای از جمع آوری ، مدیریت و فرایند تحلیلی داده‌ها است که برای درک و تاثیر گذاری بهتر، در نتیجه یک برنامه یا پروژه است یا به بیانی دیگر جلوگیری از ایجاد مشکلات در طی فرایند پروژه و در صورت ایجاد مشکل به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از آن است.

 چرخه شروع و پایان مدیریت پروژه

 

در تعریف بالا سعی شده است که تعریف کلی ارائه شود و جامع باشد تا تمامی تعاریف مختلف را دربربگیرد.از آنجا که این مفهوم دارای گسترگی بسیار است نمی‌توان فقط برای آن یک تعریف در نظر گرفته شود، پس ما در اینجا سعی کرده‌ام جامع‌ترین آن‌ها را ذکر کنیم.

می‌توان مزایای استفاده از این فراید در انجام پروژه را این‌گونه ذکر کرد که باعث بهبود در نتیجه‌گیری ،کاهش هزینه و زمان و همچنین افزایش عملکرد کلی پروژه می‌شوند.

 با مدیریت گامی به سوی پیشرفت

 

مدیریت پروژه مفهوم جدیدی نیست ولی تاریخچه آن تحت عنوان موضوع پیشرفته ، نسبتا جدید است به گونه‌ای که می‌توان اولین استفاده علمی آن توسط هنری گانت در چارت گانت یاد کرد.

راه‌های کنترل پروژه                                  

مراحل اصلی کنترل پروژه

در مراحل انجام یک پروژه اگر بر اساس یک خط مبنا عمل کنیم  که این خط مبنا را می‌توان کنترل پروژه دانست و از طریق آن اشتباهات را به حداقل رساند ولی در انجام پروژه‌های خود امروزه نمی‌توان مطمئن بود که تمامی اهداف و نقشه‌های از قبل تعیین شده برای پیشبرد پروژه به طور کامل محقق گردد.

 برنامه‌ریزی و هدف گذاری

 

کنترل پروژه شامل 5 مرحله است که در ادامه به آن‌‌ها می‌پردازیم.

 

1-آغاز پروژه

2-برنامه‌ریزی پروژه

3-اجرای پروژه

4-نظارت و کنترل پروژه

5-اتمام پروژه

 

آغاز پروژه

مرحله اول در هنگام شروع یک پروژه تبدیل یک ایده انتزاعی به یک هدف معنی دار است.شما باید برای این کار یک فعالیت تجاری را توسعه دهید و پروژه را در سطح گسترده‌ای تعریف کنید.برای این کار باید منشور پروژه طراحی کنید.

منشور پروژه سند مهمی است که شامل جزئیاتی مانند محدودیت های پروژه ، اهداف ، انتصاب مدیر پروژه ، بودجه ، جدول زمانی مورد انتظار و موارد دیگر است.

برای دست‌یابی به اهداف پروژه باید افرادی را که قصد شرکت در پروژه دارند و مدیر پروژه مشخص شود. با این که منشور پروژه هدف را درون خود مشخص کرده است ولی شامل موارد فنی پروژه نمی‌شود.

برای مثال وقتی یک کارخانه ماشین سازی هدف اصلی را تولید یک ماشین بیان می‌کند دیگر موارد فنی را که شامل باطری ، چراغ ، موتور و…  می‌شود در دستور کار خود قرار نمی‌دهد بلکه فقط هدف مد نظر گرفته می‌شود که ساخت یک ماشین است.

 

برنامه ریزی پروژه

برنامه‌ریزی در کنترل پروژه بخش بسیار مهمی است که باید بسیار با دقت مورد بررسی قرار گیرد زیرا راه اصلی که پروژه طی می‌کند از طریق نقشه پروژه است.در این مرحله باید یک نقشه کامل تهیه شود که در آن وظایف اصلی و الزامات فنی ذکر شود.

روش‌های مختلفی برای این مرحله است که معروف ترین آنها عبارت است از:

S.M.A.R.T و C.L.E.A.R

معیارهای «SMART» اطمینان می‌دهند که اهدافی را که برای پروژه خود تعیین می‌کنید ، مورد تجزیه و تحلیل انتقادی قرار دهید. این یک روش ثابت است که خطر را کاهش می‌دهد و به مدیران امکان می دهد اهداف مشخص و قابل دستیابی را تعیین کنند.

روش ‘CLEAR’ در تنظیم اهداف برای تأمین طبیعت پویای یک محل کار مدرن طراحی شده است. مشاغل سریع امروز نیاز به انعطاف پذیری و نتایج فوری دارند و CLEAR می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اگر این مرحله به شکل درست انجام نگیرد بخشی از زمان پروژه را از شما می‌گیرد.

 

اجرای پروژه

مرحله اجرای پروژه جایی است که تیم شما کارهای واقعی را انجام می‌دهد. به عنوان یک مدیر پروژه ، کار شما ایجاد گردش کارآمد و نظارت دقیق بر پیشرفت تیم است.این مرحله،مرحله‌ای است که می‌توان کارایی کنترل پروژه را مشاهده کرد.

مسئولیت دیگر مدیر پروژه در این مرحله حفظ مداوم همکاری موثر بین افراد مشغول در پروژه است. این نظارت اطمینان می‌دهد که همه افراد حاضر در پروژه در یک جهت فعالیت می‌کنند و باقی می‌مانند و پروژه بدون هیچ مشکلی بدون دردسر اجرا می‌شود.

در این مرحله و زمانی که پروژه شما شروع شده است می‌توانید از نرم‌افزار‌های همکاری که در این زمینه وجود دارند کمک بگیرد و سرعت کاری خود را افزایش بدهید.

 

نظارت و کنترل پروژه

در روند مدیریت پروژه ، فازهای سوم و چهارم ماهیت جدا از هم ندارند زیرا این مرحله هم‌زمان با اجرای پروژه اجرا می‌شود ، در نتیجه اطمینان حاصل می‌شود که اهداف مشخص شده محقق شوند و محصولات قابل تحویل نیز آماده شوند.

به عنوان مدیر پروژه و نظارت کننده می‌توانید اطمینان حاصل کنید که افرد حاضر در پروژه از برنامه مشخص شده عقب نیوفتاده‌اند و همگی طبق برنامه جلو می‌روند.

یکی دیگر از وظایف مهم مدیر پروژه در این مرحله نظارت بر این موضوع است که پروژه بر اساس بوجه تعیین شده جلو می‌رود.این موضوع برای پروژه‌‌های آینده نیز حائز اهمیت است.

 

اتمام پروژه

این مرحله آخرین مرحله از کنترل پروژه است.. مرحله بسته شدن پروژه پس از تحویل نهایی را نشان می‌دهد. بیشتر تیم‌ها پس از اتمام پروژه جلسه تأمل برگزار می‌کنند تا در مورد موفقیت‌ها و شکست‌های خود در طول پروژه فکر کنند. این یک روش موثر برای اطمینان از پیشرفت مداوم در شرکت و همچنین برای افزایش بهره‌وری کلی تیم در آینده است.

وظیفه نهایی این مرحله بررسی کل پروژه است و یک گزارش دقیق را شامل می شود که همه جنبه‌ها را پوشش می‌دهد. تمام داده‌های لازم در یک مکان امن ذخیره می‌شود که توسط مدیران پروژه آن سازمان قابل دسترسی است.

  وظایف مدیریت

 

تفاوت کنترل پروژه و مدیریت پروژه

سوال اصلی این است که تفاوت بین مدیریت پروژه و کنترل پروژه چیست؟برای جواب دادن به این سوال می‌توان به سه نکته کلیدی اشاره کرد.

1-کنترل پروژه زیر مجموعه‌ی مدیریت پروژه است که بیشتر شامل موضوعاتی مانند مدیریت هزینه و زمان است.

2-کنترل پروژه بیشتر در مورد مشکلات مالی و برنامه‌ای به مدیر پروژه کمک می‌کند در حالی که مدیریت پروژه کار تیمی را نظارت می‌کند.

3-کنترل پروژه اطلاعات مربوط به هزینه و برنامه پروژه را تولید می‌کند و مدیریت پروژه این اطلاعات را استفاده می‌کند.

 

خدمات مرتبط :

مقالات مرتبط :

اینستاگرام شرکت مهندسی ره پویان شبکه صدر

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =